Oprogramowanie NX i Teamcenter wsparło firmę Blees w stworzeniu autonomicznego minibusa Blees BB-1

Slide
Case study
Dowiedz się, jak Oprogramowanie NX i Teamcenter wsparło firmę Blees w stworzeniu autonomicznego minibusa Blees BB-1.

Firma Blees z Gliwic stworzyła pierwszy w Polsce autonomiczny minibus. Pojazd został zaprojektowany w dostarczonym przez GM System systemie NX, a w zarządzaniu projektem firmę wspiera środowisko Teamcenter. „Przeszliśmy długą drogę z zespołem Blees. Musieliśmy udowodnić, że mamy te kompetencje” – wdrożenie oprogramowania NX i Teamcenter w gliwickiej spółce komentuje Daniel Pastuszka, menadżer projektu w GM System.

Blees BB-1 – tak może wyglądać przyszłość komunikacji publicznej

Autonomiczny minibus opracowany przez firmę Blees to odpowiedź na wyzwania stojące przed komunikacją publiczną.

– Od 2019 r. rozwijamy innowacyjny produkt, który usprawni korzystanie z transportu zbiorowego – opowiada Martyna Wiśniowska, CEO Blees.

Slide

Powstają nowe wyzwania, z którymi komunikacja publiczna musi sobie poradzić. Z jednej strony jest to postępująca suburbanizacja, z drugiej – wysokie koszty operacyjne przewoźników oraz pogłębiający się deficyt kierowców zawodowych. Nawiązując do tych wyzwań, stworzyliśmy produkt – autonomiczny, elektryczny minibus jako uzupełnienie komunikacji publicznej.

Martyna Wiśniowska
CEO Blees

Minibus Blees BB-1, który powstał w gliwickiej siedzibie firmy Blees, a w ostatnim czasie testowo przewoził pasażerów m.in. na terenie Parku Śląskiego w Chorzowie, przyciąga wzrok nowoczesnym designem, ale to zastosowane w nim technologie imponują najbardziej. Pojazd posiada system autonomii na poziomie 4SAE. Jest wyposażony w szereg lidarów i kamer oraz 3 odbiorniki GNSS i IMU. Zintegrowane czujniki obejmują obszar wokół pojazdu, zapewniając doskonałą orientację w terenie oraz bieżącym ruchu drogowym – bez względu na panujące warunki oświetleniowe i pogodowe. Blees BB-1 oferuje pasażerom bezpieczeństwo, a przy tym wysoki poziom komfortu. Jest zarazem zeroemisyjny i cichy.

Najważniejsze wyzwania

Kluczowy dla opracowania konstrukcji pojazdu był dobór odpowiednich narzędzi CAD. Już na etapie projektu minibus musiał bowiem zostać pod wieloma względami zoptymalizowany – m.in. pod kątem osiągnięcia odpowiednio niskiej masy całkowitej przy zachowaniu wysokiego współczynnika wytrzymałości strukturalnej.

Wybór padł na wiodący w swojej klasie system NX rozwijany przez Siemens Digital Industries Software. Oprócz sprawdzonego w realiach branży automotive środowiska CAD zespół Blees potrzebował również oprogramowania PLM. Naturalnym wyborem okazał się w pełni kompatybilny z NX program Teamcenter (także rozwijany przez Siemens – red.). Kierując się kluczem kompetencji, firma powierzyła wdrożenie obu rozwiązań GM System, oczekując przede wszystkim sprawnego dostarczenia oprogramowania, ale też przeszkolenia kadry inżynierskiej w zakresie jego efektywnego wykorzystania.

NX i Teamcenter w firmie Blees

– Firma Blees poszukiwała oprogramowania, za pomocą którego miała zmagazynować całe know-how wewnątrz firmy oraz wykonać projekt. Oprócz tego te rozwiązania miały skomunikować kooperantów, m.in. tych odpowiedzialnych za design oraz tych, którzy odpowiadali za produkcję. I to się udało – tłumaczy Daniel Pastuszka, menadżer projektu w GM System.

Slide

Kluczowa dla Blees była realizacja projektu w terminie, sprawne dostarczenie oprogramowania oraz skuteczne wdrożenie pracowników do pracy w środowisku CAD/PLM.

Daniel Pastuszka
Manager ds. wdrożeń PLM

Jak podkreśla Daniel Pastuszka, do obsługi firmy Blees zostali zaangażowani wdrożeniowcy z GM System specjalizujący się w branży automotive, którzy poza zaimplementowaniem oprogramowania przekazali swoje know-how, będące efektem ponad 20-letniego doświadczenia we współpracy z przemysłem motoryzacyjnym.

Szczegóły projektu

Jedną z osób odpowiedzialnych za zaprojektowanie minibusa BB-1 był Sebastian Machulec, doświadczony inżynier CAD, który bliżej opowiedział o pracy z oprogramowaniem NX.

– Siemens NX dzięki zaawansowanym funkcjom projektowym oraz szerokim możliwościom dostosowania środowiska CAD, jak i interfejsu użytkownika, umożliwił wydajny przebieg prac projektowych – relacjonuje nasz rozmówca.

Jako funkcjonalność, która szczególnie ułatwiła pracę konstruktorom Blees, Sebastian Machulec wskazuje tryb synchroniczny pozwalający szybko zmieniać geometrię obiektów w intuicyjny sposób, co w praktyce oznacza łatwiejsze, bardziej elastyczne wprowadzanie niezbędnych poprawek. Tryb synchroniczny doskonale sprawdza ponadto w przypadku pracy z plikami projektowymi pochodzącymi z innych systemów CAD. Tak było w przypadku prac nad minibusem BB-1. W innym środowisku CAD (CATIA – red.) pracowali bowiem zewnętrzni designerzy pojazdu.

Slide

W NX zaprojektowany został cały nasz pojazd – od konstrukcji nośnej, poprzez elementy poszyć zewnętrznych i wewnętrznych, aż po wiązki elektryczne.

Sebastian Machulec
Konstruktor

Do poprowadzenia przewodów wewnątrz minibusa konstruktorzy Blees wykorzystali zintegrowany z NX moduł Electrical Routing. Moduł ten pozwala w efektywny sposób wyznaczać wiązki elektryczne nawet przy bardzo skomplikowanych złożeniach, ułatwiając wypracowanie optymalnych rozwiązań. W przypadku zaawansowanego technologicznie, elektrycznego pojazdu miało to szczególne znaczenie.

Dalsze losy projektu Blees

Bazując na innowacyjności i wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi cyfrowych, firma Blees stworzyła produkt, który stanowi konkretną odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi dziś transport publiczny. Minibus Blees BB-1 to przedsięwzięcie pod wieloma względami unikalne i choć może wydawać się futurystyczne, pojazd zdążył już sprawdzić się na wybranych trasach, m.in. na terenie kampusu Politechniki Śląskiej czy wspomnianego wcześniej chorzowskiego Parku Śląskiego.

Więcej o firmie Blees i jej projekcie dowiedzą się Państwo na www.blees.co

W przypadku zainteresowania rozwiązaniami CAD/PLM, takimi jak NX czy Teamcenter, wypełnij poniższy formularz. Nasz zespół skontaktuje się z Tobą i pomoże dobrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.

    Skontaktuj się z nami

    Udostępnij: