Solid Edge 2021 – dlaczego wizualizacje wykonane w KeyShot w wersji 9 są jeszcze lepsze?
W Solid Edge 2021 wprowadzonych zostało wiele funkcjonalności związanych ściśle z projektowaniem, ale na uwagę zasługują również nowe opcje wykorzystywane podczas tworzenia wizualizacji. Moduł KeyShot w wersji 9 daje szereg nowych możliwości, które pozwalają na generowanie jeszcze lepszych renderingów, niż kiedykolwiek. Dzięki nim użytkownicy przeniosą prezentowanie swoich projektów na jeszcze wyższy poziom. W dalszej części artykułu zostaną omówione najważniejsze z nich.
ODSZUMIANIE
Opcja Odszumianie została dodana z myślą szybszego podglądu końcowej wizualizacji na etapie jej tworzenia. Dzięki niej użytkownik może szybciej zobaczyć jak będzie wyglądał rendering bez dłuższego oczekiwania na pełne wygładzenie modelu. Poniżej zaprezentowano model z wyłączoną (rys. 1) i włączoną (rys. 2) funkcją odszumiania.
Rys. 1 Opcja odszumiania wyłączona
Rys. 2 Opcja odszumiania włączona
Materiał typu prawdziwa tkanina (Real cloth) i zamazany (Fuzz)
Do biblioteki zostały dodane zupełnie nowe materiały typu Real cloth i Fuzz, które można wykorzystać do definiowania materiałów tekstylnych np. tapicerowanie mebli (rys. 3) czy osłony głośnika (rys. 4).
Rys. 3 Wizualizacja fotela z elementem tapicerowanym (materiał Real cloth)
Rys. 4 Model radia z osłoną głośnika z materiału Fuzz
Materiał ogólny (Generic)
Użytkownicy mają możliwość zdefiniowania swojego własnego materiału z bardzo rozbudowanymi właściwościami (rys. 5). Do dyspozycji jest m.in. metaliczność (rys. 6), chropowatość (rys. 7), odbicie (rys. 8) czy połysk (rys. 9).
Rys. 5 Zestawienie właściwości materiału ogólny
Rys. 6 Różne nastawy właściwości „metaliczny”
Rys. 7 Różne nastawy właściwości „chropowatość”
Rys. 8 Różne nastawy właściwości „odbicia”
Rys. 9 Różne nastawy właściwości „połysk”
Wizualizacja z użyciem GPU (GPU mode)
Do tej pory podczas tworzenia wizualizacji były wykorzystywane jedynie zasoby CPU. Od wersji KeyShot 9, możliwe jest również zaangażowanie modułu GPU dla kart RTX (rys. 10).
Rys. 10 Wizualizacja z wykorzystaniem GPU
Biblioteka modeli 3D
Do dotychczasowych bibliotek materiałów, kolorów, środowisk i tekstur, została dodana nowa grupa zawierająca modele 3D. W zasobach podstawowych znajdują się podstawowe bryły takie jak: sześcian, walec czy sfera (rys. 11), natomiast po zalogowaniu do biblioteki w chmurze, możliwe jest pobranie zdecydowanie większej ilości modeli (rys. 12). Dzięki temu znacząco można wzbogacić tworzoną wizualizację (rys. 13).
Rys. 11 Biblioteka modeli 3D w podstawowych zasobach
Rys. 12 Biblioteka w chmurze z dodatkowymi modelami 3D do pobrania
Rys. 13 Przykładowa wizualizacja z wykorzystaniem dodatkowych modeli 3D
Więcej na temat biblioteki modeli dowiesz się z filmu:
Menu narzędzi
Na pasku menu została dodana nowa opcja Narzędzia, zawierająca najważniejsze funkcjonalności dla pracy z geometrią, materiałami i kamerą (rys. 14).
Rys. 14 Menu narzędzi
XRite AxF
KeyShot 9 daje użytkownikom możliwość obsługi materiałów typu XRite AxF, dzięki czemu wizualizacje mogą stać się jeszcze bardziej realistyczne, niż kiedykolwiek wcześniej. Przykład zastosowania takiego typu materiału został zaprezentowany na poniższym obrazie (rys. 15).
Rys. 15 Przykład zastosowania materiału typu XRite AxF
Nowe funkcjonalności KeyShot 9, dostępnego w Solid Edge 2021 z całą pewnością przyczynią się do tworzenia jeszcze lepszych wizualizacji produktów, niż kiedykolwiek dotąd.
Opracował: Maciej Warneński
Referencja:
W opracowaniu wykorzystano modele należące do projektu (rys. 1, 2)
„Frezarka warsztatowa CNC – projekt CAD 3D/2D, wykonanie i pomiar dokładności jej pozycjonowania”.
Projekt wykonano w SOLID EDGE na potrzeby pracy magisterskiej,
Autor: mgr inż. Krzysztof Motylewski.
Uczelnia: Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy.