Triggo – rewolucja w mobilności miejskiej zaprojektowana w NX CAD!
Triggo to dwuosobowy pojazd elektryczny opracowany przez polską myśl techniczną i zaprojektowany w NX CAD. Szereg wyjątkowych cech zawdzięcza unikatowemu w skali świata oraz opatentowanemu mechanizmowi zmiennej geometrii przedniego zawieszenia, który umożliwia implementację dwóch trybów jazdy. Pierwszy z nich, to tryb drogowy, w którym Triggo pozwala na sprawne pokonywanie dużych odległości z prędkościami do 90km/h, a szerokość maksymalna pojazdu wynosi 148 cm. W trybie tym prowadzenie pojazdu w znacznym stopniu odzwierciedla sposób przemieszczania się autami osobowymi z automatyczną skrzynią biegów. Drugi, nazywany trybem manewrowym, pozwala na złożenie przednich kół i redukcję szerokości maksymalnej do 86 cm, upodabniając Triggo tym samym do motocykla. Pozwala to użytkownikowi pojazdu na przejechanie przez napotkany zator drogowcy, co wcześniej zarezerwowane było jedynie dla jednośladów, oraz bezproblemowe znalezienie odpowiedniego miejsca parkingowego w najbardziej nawet zatłoczonych aglomeracjach miejskich. Proces zmiany geometrii zajmuje ok 2 s. i realizowany jest za pomocą przycisku umiejscowionego na kierownicy. Prędkość maksymalna po złożeniu kół ograniczona jest do 25 km/h celem zadbania o bezpieczeństwo kierowców przy zredukowanej stateczności pojazdu. Triggo zatem można określić mianem skutecznego połączenia bezpieczeństwa i komfortu zamkniętej kabiny samochodu z podwyższoną mobilnością motocykli.
Triggo: tryb drogowy i manewrowy
Zaprojektowany z myślą o współdzieleniu
Rynek car-sharingu notuje wyraźną tendencję wzrostową na przełomie ostatnich lat. Jest to spowodowane spadkiem społecznej chęci posiadania dóbr na wyłączność- takich jak chociażbym samochód. Wnioskowanie to poparte jest szybką utratą wartości aut osobowych, koniecznością wykupienia ubezpieczenia, dbania o stan techniczny itp., co przemawia za modelem współdzielenia. Triggo jako jeden z pierwszych pojazdów na świecie projektowany jest od początku z myślą wykorzystania w formule Mobility-as-a-Service. Dzięki temu posiada szereg cech adaptujących go do tego zadania, rozwiązując główne problemy napotykane przez odbiorców mobilności współdzielonej. Użycie standardowych samochodów w formule car-sharingu powoduje wstrzemięźliwość ludzi w korzystaniu z usługi, gdy kluczowy jest czas dotarcia na miejsce. Zwykłe auta stoją w korkach, z czym problemu nie ma metro czy tramwaje. Po osiągnięciu założonego celu trzeba również gdzieś zaparkować, co w zatłoczonym centrum miasta może przysporzyć nie lada problemów w porannych godzinach szczytu.
Triggo: możliwości parkowania równoległego
Triggo, rozwiązując te problemy, oferuje użytkownikowi kompletny środek transportu gwarantujący dotarcie do miejsca zawsze na czas, niezależnie od panującego natężenia ruchu. Wydajna podróż nie musi jednak być pozbawiona pozytywnych odczuć płynących z samego prowadzenia. Triggo posiada układ stabilizacji poprzecznej czuwający nad automatycznymi wychyłami nadwozia przy pokonywaniu zakrętów, celem minimalizacji wpływu działania siły odśrodkowej. Jest to system zapewniający unikatowe uczucia i czystą przyjemność z jazdy, co jest również niezwykle ważnym czynnikiem przy nieustannie rosnących wymaganiach konsumentów. Co więcej, aby uczynić produkt atrakcyjnym nie tylko ze strony odbiorców, ale i samych operatorów mobilności współdzielonej, Triggo wyposażone jest w system 4 wymiennych baterii, których wymiana zajmuje zaledwie parę minut. Zabieg ten pozwala uzyskać niezależność od kosztownej infrastruktury punktów ładowania, a także umożliwia błyskawiczną adaptację Triggo do istniejącej platformy wynajmu. Wymiana baterii gwarantuje, że pojazdy cały czas zarabiają, gdyż nie są unieruchomione przez wielogodzinny proces ładowania. Car-sharing to jednak jedynie etap przejściowy – docelowo Triggo ma stać się dominującą na propozycją dla rynku robo-taxi, do czego również jest dostosowywane od początku powstania. System sterowania kierunkowego realizowany za pomocą w pełni cyfrowego drive-by-wire przystosowany jest do szybkiej i bezproblemowej adaptacji autonomii. Zostanie ona jednak realizowana w pojeździe w zakresie niepełnym- jedynie do automatycznego relokowania dostępnych pojazdów. Czyni to wprowadzenie autonomii znacznie bardziej prawdopodobnym zjawiskiem ze względu na poruszanie się pojazdu z niską prędkością, po znanym terenie miejskim oraz bez człowieka w środku.
Warto również dodać, iż Triggo po przejściu w tryb manewrowy jest szerokości zaledwie 86 cm- poruszające się zatem autonomicznie po skrajnej części pasa nie będzie uciążliwością dla pozostałych kierowców w ruchu miejskim. Cecha ta pozwoli rozwiązać główną bolączkę nękającą model wynajmu krótkoterminowego pojazdów. Car-sharingowe pojazdy często porzucane są na obrzeżach miast. Dzieje się tak, ponieważ użytkownicy chętnie wykorzystują je jako transport powrotny z miejsca pracy, gdy presja dotarcia na ściśle wyznaczoną godzinę nie jest tak duża, jak przy porannych przejazdach. Doprowadza to do sytuacji, w której w miejscach dużego zapotrzebowania – takich jak dworzec kolejowy czy lotnisko – operator nie ma do zaoferowania użytkownikom zbyt wielu pojazdów. Te zaś zgromadzone w promieniu parunastu kilometrów od centrum miasta pozostają tam przez okres kilku nawet dni,do momentu aż jednostki operatora przetransportują ją w miejsca wysokiego zapotrzebowania, co generuje dodatkowe i zupełnie zbędne koszty. Adaptacja autonomii pozwoli także na wezwanie pojazdu przez użytkownika pod wskazany adres, eliminując tym samym konieczność niekiedy długiego spaceru do pierwszego, dostępnego samochodu. Ten rodzaj usługi można określić połączeniem modelu Ubera z klasyczną mobilnością współdzieloną.
Konstrukcja zoptymalizowana w NX CAD pod kątem współdzielenia
Unikatowa konstrukcja Triggo oraz wyśrubowane założenia projektowe ograniczające wymiary zewnętrzne pojazdu podyktowały użycie oprogramowania NX CAD od samego początku rozpoczęcia procesu prototypowania. Głównym celem było uzyskanie maksymalnej szerokości pojazdu w trybie drogowym wynoszącą 148 cm, co podyktowane jest wymogami homologacyjnymi kategorii L7e-CP oraz szerokości 86 cm po złożeniu przedniego zawieszenia. Oprogramowanie NX posłużyło do zasymulowania unikatowej geometrii oraz opracowania wstępnych kształtów poszczególnych komponentów pojazdu. Następnie po zaznaczeniu wymiarów granicznych zaprojektowane podzespoły zostały poddane optymalizacji topologicznej celem maksymalizacji ich wytrzymałości oraz minimalizacji masy, co jest jedną z kluczowych cech pojazdów elektrycznych. Symulacja komponentów oraz odtworzeniu ich ruchu w oprogramowaniu NX pozwoliło na duże oszczędności czasowe, oraz redukcję koniecznych do wykonania modeli prototypowych powiększając w znaczny sposób prawdopodobieństwo wprowadzenia Triggo na rynek. Podzespoły wykonane zostały z szeroko dostępnych materiałów takich jak wysoko wytrzymała stal oraz różne stopy aluminium.
Triggo – model w NX CAD
Konstrukcja Triggo zaprojektowana została tak, aby proces ewentualnych napraw mógł przebiegać w jak najszybszy sposób, chroniąc tym samym pojazdy przed długimi przestojami serwisowymi. Uzyskać to pozwoliła budowa modularna o następującym podziale: moduł zmiany geometrii, moduł stabilizacji poprzecznej, moduł sterowania kierunkowego (sterowanie za pomocą przegubu umieszczonego centralnie), rama centralna oraz przykręcane do niej nadwozie wykonane z kompozytów w technologii RTM. Każdy z nich wymienialny jest w prosty sposób przy użyciu podstawowych narzędzi i podstawowych kompetencji, co sprowadza proces naprawy do zastąpienia uszkodzonego modułu nowym, sprawnym. Modularny podział konstrukcji ułatwia również proces wstępnego składania pojazdu w fabryce ze względu na łatwy podział prac na poszczególne stanowiska, umożliwiając symultaniczny ich montaż.
Zobacz film przedstawiający możliwości Triggo – przekonaj się, że nie przesadzamy!
Opracował: Adam Kutyłowski, szef działu PR w Triggo S.A.